آموزشی

گم شدن کودکان و اقداماتی برای جلوگیری از آن

پیشگیری از مفقود شدن کودک

گم شدن کودک بدترین کابوس والدین است. هر پدر و مادر ترس پیدا نکردن فرزند خود را تجربه کرده است. چه در یک پارک تفریحی، در یک فروشگاه، یا هر جای دیگری که بچه ها گم شوند، که در هر جایی ممکن است باشد، گاهی اوقات حتی درست در داخل محله خود.

طبق یک نظرسنجی از والدین توسط مرکز پیشگیری از “گم شدن کودکان” نشان داد که 90 درصد خانواده ها حداقل یک بار گم کردن فرزند خود را در یک مکان عمومی تجربه کرده اند. اینکه بتوانید از گم شدن کودک خودتان جلوگیری کنید مهم است اما مهم تر آن است که به کودکتان بیاموزید در این شرایط چه واکنشی از خود نشان دهد.

آماده سازی می تواند این وضعیت ترسناک را برای همه افراد درگیر آسان تر کند. و خبر خوب؟ اکثر کودکان به سرعت پیدا می شوند، اغلب حتی قبل از اینکه متوجه شوند والدین به دنبال آنها هستند. در این مقاله درمورد چند راه که به جلوگیری از گم شدن کودکان کمک میکند، صحبت می کنیم.

 

مفقود شدن کودک
گم-شدن-کودک

کودک خود را آماده کنید که چه کارهایی در زمان گم شدن انجام دهد.

  1. قبل از اینکه هر جایی بروید، با خانواده خود در مورد اینکه اگر کسی گم شد چه کاری انجام دهد صحبت کنید. مکانی را مشخص کنید که اگر فردی از خانواده گم شد به آنجا مراجعه کند. به کودکان توصیه کنید زمانی که احساس می کنند گم شده اند همان جایی که هستند بمانند. یا اگر در یک مکان عمومی هستند از یک افسر امنیتی، افسر پلیس، یک کارمند یا مادر دیگری که بچه به همراه دارد، کمک بخواهند.

یک کودک ترسیده ممکن است نتواند به سرعت یک مرجع قابل اعتماد پیدا کند. گاهی اوقات توصیف یک نگهبان یا افسر معمولی دشوار است. به فرزندان خود بیاموزید که از مادر دیگری کمک بگیرند. بچه ها به طور شهودی می دانند که یک مادر، زنی است با بچه های دیگر. این یکی از غریبه هایی است که می خواهید فرزندتان در صورت نیاز به کمک، با او صحبت کند.

  1. در صورت “مفقود شدن کودکتان” راهی برای شناسایی او داشته باشید. کودکان خردسال، یا برخی از کودکان با نیازهای ویژه که نمی توانند صحبت کنند، باید شناسه قابل مشاهده داشته باشند تا شخص دیگری بدون نیاز به چک کردن لباس کودک به راحتی به شناسه کودک دسترسی داشته باشد. می توانید اطلاعات آنها را در جیبشان قرار دهید تا به آسانی قابل دسترس باشد.

اگر آنها به اندازه کافی بزرگ هستند که بتوانند صحبت کنند و اطلاعات را به طور دقیق منتقل کنند می توانید اطلاعات مربوطه را به آنها بیاموزید. خواندن شماره تلفن خودتان را با آنها تمرین کنید و به آنها اطلاع دهید که همیشه می توانند در زمان گم شدن با پلیس110 تماس بگیرند.

  1. مطمئن شوید که فرزندتان نام و نام خانوادگی شما را می داند. با این حال، به خاطر داشته باشید که برخی از کودکان خردسال ممکن است نام کوچک شما را فراموش کنند، زیرا آنها معمولا برای مراجعه به شما از نام کوچک شمااستفاده نمی کنند.
  2. به فرزندتان بگویید اگر گم شد هرگز به دنبال شما نرود. بهترین کار برای آنها این است که همان جایی که هستند بمانند تا شما بیایید و آنها را پیدا کنید.
  3. لباس های رنگی روشن به کودکان بپوشانید تا به راحتی دیده شوند. زرد لیمویی و سبز روشن پیشنهاد می شود زیرا به راحتی چشم را جذب می کنند. پوشاک روشن همچنین می تواند به عنوان یک شناسه کلیدی برای دیگران باشد که به شما کمک می کند فرزند گمشده خود را پیدا کنید.
  4. قبل از خروج از خانه یا زمانی که به مقصد رسیدید، با گوشی خود از فرزندتان عکس بگیرید. این به پلیس کمک می کند تا یک کودک گم شده را راحت تر پیدا کنند، زیرا آنها دقیقاً از آنچه کودک پوشیده است و ظاهر آنها در آن روز آگاه خواهند شد.
  5. تقویت مثبت بهترین راه برای جلوگیری از سردرگم شدن کودک در هنگام حضور در جمع است. با فرزندتان در مورد خطر غریبه ها صحبت کنید و اهمیت ماندن در کنارتان را به او یادآوری کنید. وقتی به یک مکان عمومی، مثل سوپرمارکت می‌روید و فرزندتان بدون اینکه از شما جدا شود به خانه بازمیگردد، از او تشکر کنید که تمام مدت کنار شما بوده. تقویت مثبت بهترین راه برای برانگیختن رفتاری است که از فرزندتان می خواهید.
گم شدن کودک
گم-شدن-کودک

در صورت گم شدن کودک در خانه چه باید کرد؟

  1. اگر در خانه هستید، قبل از بیرون رفتن ابتدا خانه خود را جستجو کنید. کمدها، سبدهای لباسشویی و انبوه لباس ها را در داخل و زیر تخت، وسایل بزرگ، وسایل نقلیه و سایر مکان هایی که کودک ممکن است مخفی شود یا بازی کند را بررسی کنید.
  2. اگر نمی توانید کودک را در خانه پیدا کنید، با 110 تماس بگیرید و اگر احساس می کنید کودک در خطر است به آنها اطلاع دهید. پلیس ترجیح می دهد از وضعیت آگاه باشد و زمانی که کودک پیدا شد تماس بگیرد. زمانی که کودکی از شما جدا شد، زمان بسیار مهم است.
  3. آرامش خود را حفظ کنید. اگر کودکتان نزدیک شما نباشد فریاد زدن نام او به شما کمکی نمی کند تا سریعتر مکان او را پیدا کنید. به‌علاوه فریاد زدن نام کودک می‌تواند افراد نامناسبی را به سمت کودک شما فریب دهد.
  4. مطمئن شوید شماره تلفنی که فرزندتان می‌داند، ترجیحاً تلفن همراه یا تلفن منزل است. تلفن شما حتما روشن و در دسترس باشد. همچنین یکی از اعضای خانواده یا همسایه خود را نزدیک تلفن منزل داشته باشید.
همچنین بخوانید چگونه از گم شدن جلوگیری کنید.

نتیجه گیری

هنگامی که دوباره با فرزنده گمشده تان روبرو شدید، حتماً به او به خاطر پیروی از دستورالعمل‌هایی که به او آموخته‌اید، تبریک بگویید. سر فرزندتان به خاطر گم شدن فریاد نزنید. اگر کودک دوباره گم شود، ممکن است ترجیح دهد پیدا نشود تا اینکه مورد پرخاش از سوی والدین قرار بگیرد. اگر کودک دستورالعمل های مناسب را دنبال نکرد، حادثه را جدی اما آرام مطرح کنید و دقیقاً به یاد بیاورید که هر دوی شما در زمان جدایی چه احساسی داشتید.

اغلب اوقات، کودک اصلاً فکر نمی‌کند که او گم شده است، ممکن است کودک فکر کند که شما گمشده بودید! به منظور جلوگیری از مفقود شدن کودکتان، تکرار کنید که چقدر مهم است که دفعه بعد سرگردان نشود و به او یادآوری کنید که از کمک افراد مورد اعتماد استفاده کند.

منبع: www.parentguidenews.com,www.aus.com

لینک راه های جلوگیری از گمشدن کودک : https://www.facebook.com/gomgashtehapp/posts/129870422911281

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا